woensdag 2 november 2011

Aquisitie in stappen

In dit overzicht laten we je zien hoe je acquireren kunt aan de hand van diverse stappen. Hierdoor krijg je meer inzicht in de situatie en kun je zelf deze tips toepassen zodat je een gedegen basis krijgt! Acquireren is één van de belangrijkste werkzaamheden van een verkoper. Hier valt o.a. telefonische acquisitie onder. Je kunt in het wilde weg gaan beginnen, maar zoals zoveel zaken in verkoop is voorbereiding ook bij acquisitie heel belangrijk. Voorbereiden is saai, ja misschien wel, maar het maakt dat je effectiever en efficiënter je tijd besteedt. Aan de hand van de volgende 6 stappen maak je jouw eigen acquisitieplan.


Stap 1. Naar welke klant ben je op zoek?

Denk na over wat voor soort klanten je wilt gaan bedienen. Ik heb het al vaker gezegd, het is belangrijk om te focussen. Beschrijf wie je klant zou moeten zijn. Stel je daarbij de volgende vragen. Uit welke branche is de klant afkomstig? Hoe groot mag het bedrijf zijn: eenmanszaak of multinational? Waar moeten die klanten zitten, bij jou in de buurt of in heel Nederland? Hoe oud is het bedrijf van de klant: starters of juist gevestigde bedrijven? In welke fase moet het bedrijf zich bevinden: startfase of juist in de afbouwende fase? En zo kun je voor jezelf nog wel een aantal criteria formuleren.

Stap 2. Wat is de mogelijke behoefte?

In welke mogelijke behoefte zou je kunnen voorzien. Bijvoorbeeld als je met een starter te maken hebt, dan is het voor vormgevers interessant om met deze groep contact te zoeken. Ze hebben immers een logo en huisstijl nodig. Of als een bedrijf gaat samenwerken/fuseren, dan heeft zo’n bedrijf ook weer behoefte aan een vormgever. Als je makelaar in bedrijfspanden bent, dan zijn sterk groeiende bedrijven interessant. Een bedrijf dat zich in zwaar weer bevindt, heeft ook behoefte aan financieel, marketing en verkoopadvies. En zo kun je voor jezelf bepalen wat een mogelijke behoefte is voor een bedrijf.

Stap 3. Waar kom je in contact?

Na de eerste 2 stappen kun je jezelf afvragen waar je in contact kunt komen met deze potentiële klanten. Waar gaan deze nieuwe klanten naartoe? Welke bijeenkomsten, zoals beurzen, seminars, netwerkbijeenkomsten, congressen, etc. bezoeken zij? Welke bladen lezen zij? Van welke verenigingen zijn zij lid (Lions, Rotary, ondernemersvereniging)? Welke sociale media gebruiken zij (groepen op LinkedIn, Twitter, etc.)?

Stap 4. Welke manieren van contact zijn er mogelijk?

De contactmethoden kun je in 2 groepen indelen: direct en indirect.

Lees verder bij de originele bron van het artikel. KVK klanten werven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten